
Iskry Niepodległej – ogólnopolska trasa 2024

„Gabinet Tajemnic” to wciągająca gra w technologii Virtual Reality, która przenosi użytkowników do cyfrowo odtworzonego gabinetu Marszałka Józefa Piłsudskiego z 1933 roku. Rozwiązując zagadki i eksplorując wnętrze historycznego pomieszczenia, gracze mają okazję lepiej poznać sylwetkę jednego z najważniejszych bohaterów niepodległej Polski. To nie tylko gra, ale także immersyjne widowisko łączące edukację z nowoczesną rozrywką. W konwencji escape roomu odwzorowano cyfrowo gabinet Marszałka – wraz z jego autentycznym wyposażeniem – tworząc unikalną przestrzeń do nauki poprzez zabawę. Gracze mogą odkrywać nieznane wątki z życia Józefa Piłsudskiego, ciekawostki z epoki międzywojnia oraz wartości, które kształtowały oblicze II Rzeczypospolitej.
Inspiracją do stworzenia gry były archiwalne materiały przechowywane w Instytucie Piłsudskiego w Nowym Jorku, a przede wszystkim spis inwentarza budynku Generalnego Inspektoratu Sił Zbrojnych sporządzony po śmierci Marszałka przez komisję powołaną do tego celu przez gen. Edwarda Rydza-Śmigłego. Dokument zawiera nie tylko szczegółowy opis pomieszczeń oraz ich wyposażenia, ale również komentarze dotyczące życia i pełnionych przez Józefa Piłsudskiego obowiązków. Przez pryzmat książek zgromadzonych zarówno w biblioteczce,
jak i na podręcznym stoliku Marszałka, obrazów, grafik, fotografii, płyt z muzyką i innych przedmiotów wyłania się obraz ich wyjątkowego Właściciela. Właściciela, którego dzięki potencjałowi wirtualnej rzeczywistości, każdy z graczy może zrozumieć i lepiej poznać.
Jesteś przedstawicielem szkoły, instytucji kultury lub jednostki samorządu terytorialnego i chcesz zorganizować pokaz gry u siebie?
Napisz na adres: iskry@niepodlegla.gov.pl
Projekt gry VR „Gabinet Tajemnic” sfinansowano z budżetu Państwa w ramach środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Projekt pochodzi z zasobów Instytutu Adama Mickiewicza.