
Iskry Niepodległej – ogólnopolska trasa 2024

Jadwiga Jędrzejowska, to jedna z najlepszych tenisistek w historii Polski. O jej wojennych losach opowiada film VR „Dża-Dża”, który przenosi widza w czasie, na wojenny kort tenisowy. Do filmu przygotowano kompleksowe pakiety edukacyjne, które z powodzeniem pozwolą przygotować ciekawe zajęcia dla szkół podstawowych, średnich i słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku. Wszystkie pliki przygotowano w wersji kolorowej na rzutniki i ekrany i w wersji czarno-białej do druku. Zapraszamy do korzystania!
Lata 80. XX wieku. Tajemniczy kolekcjoner poszukuje pewnej rakiety do tenisa. Okazuje się, że lata temu był oficerem wojsk niemieckich. Podążając za losami rakiety widz przenosi się w czasie do lat cztardziestych, do okupowanej Warszawy. Wtedy to w jednej z jadłodajni los splótł ścieżki Fabiana (Marek Kossakowski) z niepozorną kelnerką Jadzią (Olga Żmuda). Fabian, miłośnik tenisa, rozpoznał w niej słynną przed wojną tenisistkę Jadwigę Jędrzejowską, która podbiła korty i serca widzów Rolanda Garrosa czy Wimbledonu. Złożył jej propozycję zagrania niezwykłego meczu, od którego może zależeć wolność i życie Jadwigi, którą prasa zagraniczna, niezdolna wymówić jej imienia i nazwiska, nazywała „Dża-Dża” bądź „Żaża”, od jej inicjałów… Jak potoczy się mecz między Fabianem a Dżadżą i co będzie jego prawdziwą stawką?
UWAGA! Dla zachowania najlepszej jakości, film najlepiej oglądać na goglach VR w aplikacji YouTube VR. Oglądając film na tablecie, komórce bądź ekranie komputera bez gogli VR zalecamy przejść do wersji 2D (kliknięcie otworzy nowy ekran).
Aby przenieść się w wirtualną rzeczywistość filmów, gdy nie posiada się specjalnych okulusów, zaleca się stosowanie cardboardów i słuchawek. Na nich filmy sferyczne (360 stopni) można wyświetlać w trybie rzeczywistości wirtualnej (VR), który umożliwia przesuwanie telefonu dookoła siebie w celu wyświetlenia różnych fragmentów obrazu sferycznego. Dzięki temu można poznawać obraz wideo w zupełnie nowy sposób, za każdym razem odkrywając nowe detale. Jak to zrobić?
1. Wyszukaj w aplikacji Youtube na smartfonie film VR 360 stopni „Nie kochać w taką noc” na kanale YT Niepodległa
2. Wybierz film.
3. Kliknij w prawym dolnym rogu ekranu z filmem symbol VR headset (wygląda jak położona na brzuszkach kanciasta literka B). Po wybraniu tej opcji ekran smartfona zostanie podzielony na dwie części zawierające taki sam obraz.
4. Umieść smartfona w cardboardzie.
5. Przyłóż cardboard ze smartfonem do oczu lub zamocuj na głowie, jeśli posiada mocowanie. Rozglądaj się, aby oglądać różne fragmenty obrazu sferycznego – możesz patrzeć w górę, w dół, przed siebie i za siebie.
Miłego seansu!
Jak to jest być dziennikarzem sportowym międzywojnia? Jak ciekawie przedstawić postać sportowca, by zachęcić czytelnika do lektury artykułu? Projektowanie okładek, przygotowywanie materiału ilustracyjnego czy audycja radiowa – uczniowie szkół podstawowych zmierzą się właśnie z takim wyzwaniem. Scenariusz zajęć nosi tytuł „Dża Dża. Urodzona na korcie”.
Scenariusz dla szkół podstawowych „Dża Dża. Urodzona na korcie”
Wersja czarno-biała:
Scenariusz dla szkół podstawowych: „Dża Dża. Urodzona na korcie” do druku
i Załącznik nr 5
„Dża Dża w prasie. Przegląd i źródła” to scenariusz stworzony z myślą o uczniach szkół średnich. Gdy dostają w dłoń oryginalne egzemplarze „Przeglądu sportowego” z okresu międzywojennego zaczynają się ich poszukiwania. Co z nich wyniknie?
Scenariusz zajęć dla szkół średnich „Dża Dża w prasie. Przegląd i źródła”
Wersja czarno-biała:
Scenariusz zajęć dla szkół średnich „Dża Dża w prasie. Przegląd i źródła” do druku
Kolejny scenariusz przeznaczony dla szkół średnich to „Mniejszości narodowe w sporcie w międzywojennej Polsce”. Młodzież zostaje zaproszona do przeprowadzenia debaty oksfordzkiej. Punktem wyjścia jest sportowa sytuacja mniejszości narodowych w II Rzeczpospolitej. Które argumenty przeważą?
Scenariusz dla szkół średnich „Mniejszości narodowe w sporcie w międzywojennej Polsce”
Wersja czarno-biała:
Scenariusz dla szkół średnich „Mniejszości narodowe w sporcie w międzywojennej Polsce” do druku
Materiały „Dża Dża i inni…” przeznaczone dla słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku. Seniorzy zmierzą się z plebiscytem na najlepszego sportowca „Przeglądu Sportowego”. Poznają także losy międzywojennych sportowców i zobaczą jakie dyscypliny były popularne w okresie międzywojennym.
Scenariusz dla uniwersytetów trzeciego wieku – „Dża Dża i inni…”
Wersja czarno-biała:
Scenariusz dla uniwersytetów trzeciego wieku „Dża Dża i inni…” do druku
Zapraszamy do korzystania!
Materiały edukacyjne powstały w ramach projektu „Niepodległa w kadrze”. Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt finansowany ze środków budżetu Państwa, w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.